Oficjalnego otwarcia konferencji dokonał dyrektor ZSE-O Sławomir Wierzelewski, a w tajniki debaty wprowadziła dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu, Aleksandra Kuźniak. Jako nadrzędy cel debaty dyrektor Kuźniak wymieniła konieczność przygotowania młodego człowieka do życia w środowisku społecznym i naturalnym, lokalnym i globalnym.
W debacie wzięło udziaÅ‚ dziesiÄ™cioro uczniów z różnych szkół ponadgimnazjalnych powiatu gnieźnieÅ„skiego, podzielonych na dwa zespoÅ‚y: „skÅ‚adajÄ…cych propozycje i pozostajÄ…cych w opozycji”. Obradom przewodniczyÅ‚a pani marszaÅ‚ek i sekretarz – nauczycielki szkół ponadgimnazjalnych. Organem wspomagajÄ…cym dyskutantów byÅ‚y trzyosobowe kolegia, w skÅ‚ad których weszli również nauczyciele. CaÅ‚a grupa zaangażowana w debatÄ™ oxfordzkÄ… zostaÅ‚a przeszkolona przez instruktorki z Centrum Animacji SpoÅ‚ecznej „Horyzonty”. Podczas prezentowania argumentów obowiÄ…zywaÅ‚ Å›ciÅ›le przestrzegany reżim czasowy. TrwajÄ…cÄ… blisko godzinÄ™ debatÄ™, zakoÅ„czyÅ‚o gÅ‚osowanie widzów, którzy opowiedzieli siÄ™ po stronie racji „Opozycji”. Za najbardziej przekonywujÄ…cego prelegenta publiczność uznaÅ‚a Krzysztofa Modrzejewskiego – przedstawiciela „Propozycji”.
Debata oxfordzka jako metoda pracy dydaktycznej okazała się znakomitym sposobem integrowania środowiska szkolnego, ale również odsłoniła blaski i cienie współczesnej edukacji. Przedstawiane przez młodzież argumenty były dość powierzchowne, młodzi ludzie bezwiednie udowodnili, na czym polega siła mediów i Internetu, ale ich zapał twórczy i otwartość wystąpienia świadczą o potrzebie stosowania tej aktywizującej metody pracy.
DokonujÄ…c podsumowania, wicestarosta gnieźnieÅ„ski Dariusz Pilak zwróciÅ‚ uwagÄ™ na kilka aspektów wystÄ…pieÅ„ mÅ‚odzieży: - By rozwijać siÄ™, potrzebne sÄ… skrzydÅ‚a i rozsÄ…dek – dwa niezbÄ™dne elementy do rozwoju lokalnej Ojczyzny, a globalnie – Polski. Tymczasem, by mówić o spoÅ‚eczeÅ„stwie obywatelskim należy rozważyć kilka fundamentalnych spraw. Po pierwsze, należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest dla mnie flaga narodowa. Po drugie, jakie znaczenie ma dla nas hymn narodowy. Zapis konstytucyjny zobowiÄ…zuje, a jako najważniejszego aktu prawnego - należy go przestrzegać, w przeciwnym razie stanie siÄ™ zapisem martwym. Po trzecie, pamiÄ™tajmy, że my, Polacy, możemy siÄ™ szczycić drugÄ… na Å›wiecie, a pierwszÄ… w Europie ustawÄ… zasadniczÄ…. NależaÅ‚oby wiÄ™c zadać sobie pytanie, czym różni siÄ™ dzisiejsza konstytucja od majowej z 1791 roku.
RozważajÄ…c kwestiÄ™ dobra narodowego, wicestarosta przywoÅ‚aÅ‚ postać Jana PawÅ‚a II i Ireny Sendlerowej. WykazaÅ‚, że Papież Polak byÅ‚ przede wszystkim dobrem Å›wiatowym od momentu powoÅ‚ania go na najwyższe stanowisko w KoÅ›ciele rzymsko – katolickim. Postać bohaterskiej Polki okreÅ›liÅ‚ jako dobro narodowe w kontekÅ›cie wartoÅ›ci takich jak tolerancja i dialog: - RatujÄ…c życie tysiÄ…com Å»ydów, Irena Sendlerowa broniÅ‚a pryncypialnych wartoÅ›ci, stajÄ…c siÄ™ znanÄ… na caÅ‚ym Å›wiecie PolkÄ… – „sprawiedliwÄ… poÅ›ród narodów Å›wiata”.
Kończąc swoją wypowiedź, wicestarosta Dariusz Pilak zaapelował do młodych ludzi, by szanowali polską rację stanu. Pogratulował organizatorom i całemu środowisku szkolenu: - Z wielką uwagą, ale i przyjemnością słuchałem dzisiaj państwa wystąpień. Już wiem, że rosną nam godni partnerzy, którzy zastąpią kiedyś moje pokolenie. Za to dziękuję wszystkim tu obecnym.
ZamykajÄ…c konferencjÄ™ dyrektor Aleksandra Kuźniak podziÄ™kowaÅ‚a za współpracÄ™ prezes Fundacji „Pro terra” Joannie Ciechanowskiej – BarnuÅ›. Dyplomy ukoÅ„czenia odebrali też beneficjenci „Projektu edukacyjnego – „Zrównoważony rozwój; Uczniowie dla Å›rodowiska”, uczniowie ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych z Trzemeszna I Witkowa oraz ZespoÅ‚u Szkół Gimnazjum i Licem z Trzemeszna.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |