Rozbieżności gospodarcze
Na terenie Unii Europejskiej istniejÄ… duże różnice w rozwoju gospodarczym poszczególnych regionów. Åšredni dochód na mieszkaÅ„ca w zamożnych regionach (mieszka tam 10% ludnoÅ›ci) jest 2,6 razy wiÄ™kszy niż w regionach najuboższych. Najbogatsze regiony koncentrujÄ… siÄ™ w centralnej części Unii (trójkÄ…t rozciÄ…gajÄ…cy siÄ™ miÄ™dzy North Yorkshire w Wielkiej Brytanii, Franche-Comté we Francji oraz Hamburgiem w Niemczech). Teren ten stanowi zaledwie jednÄ… siódmÄ… obszaru Unii. Zamieszkiwany jest przez jednÄ… trzeciÄ… ludnoÅ›ci, a wytwarzana tu jest niemal potowa (47%) dochodu. Najbiedniejsze regiony to obrzeża Unii. tu dochód jest mniejszy nawet o 40% niż Å›rednia w UE. SÄ… to gÅ‚ównie części Grecji, francuskie departamenty zamorskie oraz niektóre regiony Portugalii, Hiszpanii i poÅ‚udniowych WÅ‚och.
Po rozszerzeniu...
Wraz z rozszerzeniem Unii sytuacja gospodarcza ulegnie poważnej zmianie. Zgodnie z przeprowadzonymi analizami, jeżeli rozszerzenie nastÄ…piÅ‚oby w najbliższym czasie, doszÅ‚oby do podwojenia różnicy dochodów miÄ™dzy regionami. Oznacza to, że ponad jedna trzecia ludnoÅ›ci zamieszkiwaÅ‚aby kraje, w których dochód na jednego mieszkaÅ„ca wyniósÅ‚by poniżej 90% przeciÄ™tnego dochodu w Unii — obecnie jest to granica przyznawania pomocy ze Å›rodków Funduszu SpójnoÅ›ci — w porównaniu z jednÄ… szóstÄ… w obecnej UE zÅ‚ożonej z 15 paÅ„stw. Åšredni dochód na jednego mieszkaÅ„ca ludnoÅ›ci zamieszkujÄ…cej najuboższe regiony wyniósÅ‚by zaledwie 31% Å›redniej UE zÅ‚ożonej z 27 paÅ„stw. Obecnie w 15 paÅ„stwach UE dochód na gÅ‚owÄ™ najubższych mieszkaÅ„ców wynosi 61% Å›redniej unijnej. W unii Europejskiej zÅ‚ożonej z 27 paÅ„stw czÅ‚onkowskich można byÅ‚oby wyróżnić trzy grupy paÅ„stw. Grupa najbardziej zamożnych krajów, skÅ‚adajÄ…ca siÄ™ z 12 paÅ„stw, które obecnie sÄ… czÅ‚onkami Unii, z wyjÄ…tkiem Grecji, Hiszpanii i Portugalii. W tych krajach dochód bÄ™dzie powyżej Å›redniej unijnej. DrugÄ…, grupÄ™ stanowiÅ‚yby kraje Å›rednio zamożne, czyli Grecja, Hiszpania i Portugalia razem z Cyprem, MaltÄ…, SÅ‚oweniÄ… i Czechami, w których dochód na gÅ‚owÄ™ wynosi okoÅ‚o 80% Å›redniej 27 paÅ„stw UE. Obszar ten byÅ‚by zamieszkaÅ‚y przez 13% ludnoÅ›ci 27 paÅ„stw UE. Do trzeciej grupy skÅ‚adajÄ…cej siÄ™ z pozostaÅ‚ych 8 krajów kandydujÄ…cych należaÅ‚aby również Polska. Dochód w tych krajach wyniósÅ‚by okoÅ‚o 40% przeciÄ™tnego dochodu w UE zÅ‚ożonej z 27 paÅ„stw. Grupa ta obejmowaÅ‚aby 16% caÅ‚ej ludnoÅ›ci w 27 paÅ„stwach UE.
Spójność spoÅ‚eczna i gospodarcza
PaÅ„stwa czÅ‚onkowskie podjęły siÄ™ zadania, aby wspólnie wyrównywać różnice w rozwoju gospodarczym w regionach. SÄ… one zgodne, że od tego zależy rozwój gospodarczy caÅ‚ej Unii. Regiony biedniejsze mogÄ… dziÄ™ki temu liczyć na pomoc, która pozwala im tworzyć lepsze warunki rozwoju. DziaÅ‚anie paÅ„stw czÅ‚onkowskich w tym zakresie nazywane jest politykÄ… na rzecz spójnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i gospodarczej lub politykÄ… strukturalnÄ…, politykÄ… regionalnÄ…. Celem tej polityki jest dążenie do sytuacji, gdy różnice miÄ™dzy regionami nie bÄ™dÄ… zbyt duże. Zajmuje ona bardzo ważne miejsce w dziaÅ‚aniach prowadzonych na szczeblu Wspólnot Europejskich. Jej realizacja wynika z zapisów Traktatu Rzymskiego, w którym osiÄ…ganie spójnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i gospodarczej uznano za jeden z podstawowych celów funkcjonowania wspólnoty. W latach osiemdziesiÄ…tych, podczas reformy traktatowej, wpisano do tego Traktatu rozdziaÅ‚ poÅ›wiÄ™cony spójnoÅ›ci. Od tego czasu na jej realizacjÄ… przeznacza siÄ™ coraz wiÄ™cej Å›rodków. Obecnie jest to druga co do wielkoÅ›ci pozycja w wydatkach UE. Rocznie z budżetu UE, który wynosi 100 mld euro, ponad 30 mld euro przeznacza siÄ™ na dziaÅ‚ania strukturalne — osiÄ…ganie spójnoÅ›ci gospodarczej i spoÅ‚ecznej. NajwiÄ™cej pieniÄ™dzy z unijnej kasy (okoÅ‚o 40% wydatków) pochÅ‚ania rolnictwo (Wspólna Polityka Rolna).
Co to jest ,,biedny region”?
PodstawowÄ… zasadÄ… dziaÅ‚ania UE w tym zakresie jest koncentrowanie pomocy na tych obszarach, które tego najbardziej potrzebujÄ…. Wynika z tego, ze wspólny budżet na osiÄ…ganie spójnoÅ›ci spoÅ‚ecznej i gospodarczej dzielony jest wedÅ‚ug zasady ,,każdemu wedÅ‚ug potrzeb”, a nie ,,każdemu tyle samo”. Wspólnie ustalono kryteria przyznawania pomocy. Te kryteria sÄ… jednoczeÅ›nie sÅ‚użą do okreÅ›lania, czy region uznawany jest za ,,biedny” lub ,,przechodzÄ…cy restrukturyzacji”. Podstawowym wskaźnikiem, jaki bierze siÄ™ pod uwagÄ™ przy tych obliczeniach, jest poziom produktu krajowego brutto (PKB) na jednego mieszkaÅ„ca. PrzyjÄ™to zasadÄ™, że jeÅ›li wynosi on w regionie poniżej 75%, wówczas region uznawany jest za ,,biedny”, ,,gorzej rozwiniÄ™ty”. Regiony, które speÅ‚niajÄ… ten warunek, kwalifikuje siÄ™ do celu 1 funduszy strukturalnych. Region taki może liczyć na najwyższe wsparcie ze Å›rodków UE. Jeżeli region przekroczy próg 75% Å›redniego PKB na jednego mieszkaÅ„ca w UE, wówczas przez krótki czas może liczyć na malejÄ…cÄ… z roku na rok pomoc, która pomaga regionowi dostosować siÄ™ do braku unijnego wsparcia. Gdy region już przestanie korzystać z pomocy przejÅ›ciowej, wówczas bada siÄ™, czy mniejsze jego jednostki (podregiony, okrÄ™gi) można zaliczyć do ,,obszarów objÄ™tych kryzysem gospodarczym, borykajÄ…ce siÄ™ z problemami strukturalnymi”, i czy speÅ‚niajÄ… nastÄ™pujÄ…ce kryteria:
Wówczas zalicza siÄ™ te obszary do celu 2 funduszy strukturalnych i korzystajÄ… one nadal ze wsparcia z funduszy, ale już w mniejszym zakresie. Regiony celu 1 tub obszary celu 2 korzystajÄ… ponadto z wszystkich innych programów, które sÄ… dostÄ™pne dla wszystkich paÅ„stw czÅ‚onkowskich niezależnie od ich sytuacji gospodarczej. Lista tych programów przekracza 200 pozycji i dotyczÄ… one wielu zagadnieÅ„.
W jaki sposób dzielone sÄ… Å›rodki?
Region (tub paÅ„stwo, gdzie siÄ™ on znajduje), który zostanie zakwalifikowany do pomocy strukturalnej, jest zobowiÄ…zany do przygotowania specjalnych dokumentów. W nich zawarta jest szeroka informacja na temat stanu gospodarki w danym regionie, jej potrzeb, a także szans rozwoju. Pokazane sÄ… cele, jakie majÄ… być osiÄ…gniÄ™te z pomocÄ… unijnych Å›rodków. W dokumentach jest tez sprecyzowane, Co bÄ™dzie finansowane z unijnej kasy. Jest to ważna informacja dla samorzÄ…dów, przedsiÄ™biorców i innych instytucji, gdyż od tych dokumentów zależy, na jakie wsparcie bÄ™dÄ… one mogÅ‚y liczyć po zaakceptowaniu planów regionu przez UniÄ™ EuropejskÄ…. CaÅ‚y ten proces nazywany jest programowaniem. W tym momencie paÅ„stwo przejmuje odpowiedzialność za wydanie Å›rodków zgodnie z powyższym planem, czyli finansowanie. Wskazane w dokumentach instytucje na poziomie regionu tub paÅ„stwa zajmujÄ… siÄ™ wdrażaniem funduszy, czyli wybierajÄ… najlepsze zgÅ‚oszone projekty, które speÅ‚niajÄ… kryteria zaakceptowanych dokumentów. W trakcie realizacji projektów prowadzona jest staÅ‚a ich kontrola (monitorowanie). Bada siÄ™, czy realizowane sÄ… pierwotnie zakÅ‚adane Cele i CZy zmierzajÄ… one do rozwoju gospodarczego w regionie/paÅ„stwie. Komisja Europejska, która reprezentuje interesy obywateli UE i odpowiada za wydawanie wspólnotowego budżetu, rozlicza ze Å›rodków paÅ„stwo czÅ‚onkowskie. Oznacza to, że przedsiÄ™biorca lub samorzÄ…d, który realizuje projekt, kontaktuje siÄ™ z instytucjÄ… krajowÄ… lub regionalnÄ…, która akceptuje projekt, a nastÄ™pnie go rozlicza. Ta ostatnia dokonuje rozliczeÅ„ z KomisjÄ… EuropejskÄ…. DziÄ™ki temu proces akceptacji i rozliczeÅ„ jest znacznie krótszy.
Polska już przygotowuje plany.
WejÅ›cie do Unii Europejskiej bÄ™dzie dla nas oznaczaÅ‚o dostÄ™p do dużej części funduszy strukturalnych. W latach 2004-2006 spodziewamy siÄ™ okoÅ‚o 13 miliardów euro (szacunki UKIE). Polska już obecnie przygotowuje siÄ™ do ich wykorzystania. TrwajÄ… szkolenia administracji paÅ„stwowej i samorzÄ…dowej, która bÄ™dzie odpowiedzialna za przygotowanie projektów i ich realizacjÄ™. Opracowany zostaÅ‚ wstÄ™pny plan wykorzystania Å›rodków strukturalnych. Zgodnie z nim z funduszy strukturalnych:
Poza tym Polska bÄ™dzie miaÅ‚a dostÄ™p do Å›rodków z Funduszu SpójnoÅ›ci, z którego spodziewamy siÄ™ w latach 2004-2006 2 mld euro na ochronÄ™ Å›rodowiska oraz tyle samo na duże projekty w dziedzinie transportu.