Przez kilka ostatnich miesiÄ™cy ankieterzy przebadali ok. 1000 osób. Wyniki badaÅ„ przedstawiÅ‚ podczas konferencji zorganizowanej w Hotelu ,,Nest’’ dr Janusz Majewski z Akademii Rolniczej w Poznaniu, współpracujÄ…cy z PolskÄ… AgencjÄ… Rozwoju Turystyki. Jak powiedziaÅ‚, z Gnieznem nierozerwalny jest wÄ…tek historyczny. Na pytanie z czym kojarzy siÄ™ Gniezno, padaÅ‚y najczęściej odpowiedzi: pierwsza stolica Polski, katedra, Å›w. Wojciech, gniazdo orÅ‚a, historia, tradycja. WÅ›ród najczęściej odwiedzanych miejsc byÅ‚a katedra (81 proc.), inne koÅ›cioÅ‚y (29 proc.), centrum miasta (30 proc.), Muzeum PoczÄ…tków PaÅ„stwa Polskiego (24 proc.) i Muzeum Archidiecezjalne (16 proc.).
Co najbardziej podobaÅ‚o siÄ™ turystom? Katedra: „bo zewszÄ…d jÄ… widać, bo można wejść na wieżę, bo jest kolebkÄ… polskoÅ›ci, bo jest bardzo Å‚adna” oraz rynek, kamienice, deptak, kafejki, parki, sklepy. Wysoko – powyżej czterech na pięć możliwych punktów, ocenione zostaÅ‚y natomiast nastÄ™pujÄ…ce aspekty: atmosfera, atrakcje, muzea, foldery turystyczne i gastronomia.
Co nie podobało się turystom w naszym mieście? Przede wszystkim złe oznakowanie, mała ilość parkingów, zaniedbane budynki, bałagan, brak koszy na śmieci. Turyści narzekali na informację turystyczną i toalety publiczne.
Analizowane byÅ‚o również hasÅ‚o promocyjne powiatu - ,,Dobre miejsce, królewska tradycja’’. Pytano wiÄ™c turystów o to, czego siÄ™ spodziewajÄ… po ,,królewskiej tradycji’’ w wymiarze poznawczym i jakoÅ›ciowym. NajczÄ™stszymi oczekiwaniami poznawczymi sÄ…: zabytki, chęć „Poczucia jak byÅ‚o dawniej”, lekcje historii, festyny przenoszÄ…cych w przeszÅ‚ość, ciekawe atrakcje i rozbudowane centrum polskoÅ›ci. Natomiast w jakoÅ›ci : „Wysokiego standardu usÅ‚ug”, „GoÅ›cinnoÅ›ci”, „Dobrego, godnego, królewskiego przyjÄ™cia”, „Wysokiej kultury, jakoÅ›ci usÅ‚ug, restauracji”, „Å»e zobaczÄ… tÄ™ królewskÄ… tradycjÄ™”, „Wysokiej jakoÅ›ci, dużych standardów”, „Wszystkiego co najlepsze, renomy”. 59 procent ankietowanych znalazÅ‚o w Gnieźnie to, czego oczekiwaÅ‚o.
Turyści oceniali ponadto portal internetowy www.turystyka.powiat-gniezno.pl . 89 proc. badanych osób stwierdziło, że jest on przydatny. Spośród jego cech najwyżej oceniona została łatwość nawigacji (4,2 pkt.), szybkość (4,1 pkt.), zawartość (4,0) pkt., aktualność informacji (4,0) pkt. i ogólne wrażenie (4,0) pkt.
Podsumowując wyniki dr. Janusz Majewski stwierdził, że należy zastanowić się co dalej? Jakie działania podjąć? Wśród podanych przez niego propozycji jest opracowanie ulotek, pokazujących, co oprócz zwiedzania katedry, można jeszcze robić w Gnieźnie i w okolicach, wyznaczenie szlaków i ich dobre oznakowanie, ustawienie stojaków informacyjnych w każdym hotelu, a także ożywienie centrum i muzeów poprzez regularne imprezy. Dr Majewski podkreślił, że obecnie należy przygotowywać oferty dla konkretnych grup turystów, a nie jednej ogólnej dla wszystkich.
Badania mogły zostać przeprowadzone dzięki pozyskanym środkom z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działanie 1.4 projekt pn. "Dobre miejsce, królewska tradycja" - Promocja produktów turystycznych Powiatu Gnieźnieńskiego.