Człowiek - najlepsza inwestycja
Powiat gnieźnieński od kilku miesięcy realizuje projekt wsparcia rozwoju szkół. Na czym polega wartość tego projektu? Czym różni się on od tradycyjnego doskonalenia nauczycieli?
W podjÄ™cie decyzji o byciu nauczycielem wpisana jest zgoda na nieustanne podnoszenie kwalifikacji, zdobywanie nowych wiadomoÅ›ci i umiejÄ™tnoÅ›ci. Rozwój zawodowy nauczyciela przynosi wzrost kompetencji poszczególnych osób i w rezultacie ich lepszÄ… pracÄ™. W takiej formie proces ksztaÅ‚cenia jest inicjowany i realizowany przez poszczególnych pracowników i to tylko oni mogÄ… wykorzystać nabytÄ… wiedzÄ™. W celu zapewnienia efektu na poziomie caÅ‚ej szkoÅ‚y – cykl uczenia siÄ™ musiaÅ‚by być powtarzany na nowo w odniesieniu do każdego pracownika. Kompleksowy rozwój szkoÅ‚y ma na celu wsparcie caÅ‚ej organizacji oraz wprowadzenie trwaÅ‚ych zmian jakoÅ›ciowych w wybranych obszarach funkcjonowania szkoÅ‚y, a w rezultacie lepszÄ… pracÄ™ caÅ‚ej placówki i jej pracowników. Jego atutem jest to, że jest zaplanowany i realizowany zespoÅ‚owo przez nauczycieli z zaangażowaniem i wsparciem dyrektora placówki. Wskaźnikiem do podjÄ™cia decyzji o kierunku rozwoju jest problem wiÄ™kszej grupy w szkole, a nie pomysÅ‚ pojedynczego nauczyciela na wÅ‚asny rozwój. Kompleksowe wsparcie ma pracować na potrzeby konkretnej szkoÅ‚y, być zbudowane na jej potrzebach i możliwoÅ›ciach w taki sposób, aby zwiÄ™kszyć jej zdolność do samodzielnego rozwiÄ…zania problemów. WartoÅ›ciÄ… nie do pominiÄ™cia jest fakt organizowania go na terenie szkoÅ‚y, bez koniecznoÅ›ci wyjazdów do innych miast i z wykorzystaniem potencjaÅ‚u różnych instytucji wsparcia takich jak poradnia psychologiczno-pedagogiczna, oÅ›rodki doskonalenia nauczycieli czy biblioteka pedagogiczna.
Jest pani SORE (Szkolnym Organizatorem Rozwoju Edukacji) w 13 szkołach i przedszkolach. Za panią kilkadziesiąt spotkań z dyrektorami i radami pedagogicznymi. Jakie są Pani pierwsze spostrzeżenia?
Doskonalenie wpisane jest w zawód nauczyciela i na poczÄ…tku z niczym nowym nie kojarzyÅ‚o siÄ™ odbiorcom. Tymczasem już pierwsze spotkanie na radzie pedagogicznej przynosiÅ‚o pewne zmiany, bo wyÅ‚onienie obszaru do rozwoju odbywaÅ‚o siÄ™ zespoÅ‚owo, każdy miaÅ‚ wpÅ‚yw na to, co szkoÅ‚a planowaÅ‚a zmieniać. Podczas wspólnej pracy nauczycieli w warsztacie diagnostyczno-rozwojowym wielokrotnie szukano przyczyn problemów w dzieciach, rodzicach, Å›rodowisku, a poprzez wspólnÄ… rozmowÄ™ odkrywano, jak dużo zależy od samej szkoÅ‚y. Już podczas tego spotkania udawaÅ‚o siÄ™ poczynić ustalenia pewnych zmian, które mogÅ‚yby poprawić funkcjonowanie szkoÅ‚y. Warsztat to okazja do pogłębienia współpracy miÄ™dzy nauczycielami i wielokrotnie sÅ‚yszaÅ‚am sÅ‚owa: „wreszcie zaczÄ™liÅ›my ze sobÄ… rozmawiać”.
Na jakie problemy najczęściej zwracano uwagę?
Diagnoza potrzeb wykazała zapotrzebowanie na doskonalenie umiejętności budowania prawidłowych relacji międzyludzkich: pojawiła się potrzeba pracy nad komunikacją oraz pracą w zespole jako tą, która warunkuje rozwiązanie pojawiających się trudności, konieczność wspierania sfery wychowawczej, współpracy z rodzicami, motywowania i aktywizowania ucznia w nauce.
Już za kilka dni ruszÄ… sieci współpracy – nauczyciele tej samej profesji, ale z różnych szkół, z różnych poziomów nauczania bÄ™dÄ… mogli dzielić siÄ™ doÅ›wiadczeniami i nawzajem wspierać. Jaka wartość bÄ™dzie pÅ‚ynąć z takich sieci?
Sieć współpracy i samokształcenia to zespół ok. 20 - 25 nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół lub przedszkoli, którzy współpracują w zorganizowany sposób. Przyświecająca im idea wymiany doświadczeń i samokształcenia zakłada budowanie nowych umiejętności poprzez analizę już zastosowanych rozwiązań. Spotkania ludzi zainteresowanych wspólną tematyką pozwolą na dzielenie się wiedzą i umiejętnościami oraz wspólne nabywanie nowych kompetencji. Wartością nie do pominięcia będzie nawiązanie kontaktów, zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami oparte na wzajemnych doświadczeniach i wiedzy oraz możliwość korzystania z wiedzy eksperta.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego