E-starostwo, czyli usługi publiczne za pośrednictwem platformy ePUAP
W takim kierunku podąża również Starostwo Powiatowe w Gnieźnie.
W lutym br. grupa kilkudziesięciu urzędników starostwa oraz jednostek jemu podległych uczestniczyła w bezpłatnym szkoleniu w zakresie procedur administracyjnych realizowanych drogą elektroniczną. Organizatorem szkolenia było Ministerstwo Gospodarki w partnerstwie z Krajową Izbą Gospodarczą oraz Instytutem Logistyki i Magazynowania w Poznaniu. Szkolenie na które składała się część teoretyczna i praktyczna, odbywało się w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i dedykowane było dla pracowników administracji publicznej i sądów z całej Polski. W sumie w ramach projektu unijnego w Polsce ma zostać przeszkolonych 12 500 urzędników.
Uczestnicy szkoleń zdobywają wiedzę m.in. z zakresu zasad działania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej
www.ceidg.gov.pl (CEIDG), Pojedynczego Punktu Kontaktowego
www.eu-go.gov.pl (platformy elektronicznej umożliwiającej dopełnienie procedur związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), platformy ePUAP, podpisu elektronicznego oraz funkcjonowania wybranych procedur realizowanych elektronicznie.
Starostwo Powiatowe w Gnieźnie już od 1 maja 2008 roku posiada Elektroniczną Skrzynkę Podawczą. Usługa uruchomiona została zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 roku w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym ( Dz. U. Nr 200 poz. 1651 ). Elektroniczna Skrzynka Podawcza Starostwa Powiatowego w Gnieźnie funkcjonuje pod adresem:
www.epuap.gov.pl
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych ( Dz. U. Nr 212 poz. 1766 ) na Elektroniczną Skrzynkę Podawczą można przysyłać pocztą elektroniczną jako załączniki dokumenty w formatach wymienionych ww. rozporządzeniu, podpisane kwalifikowanym podpisem cyfrowym.
Warto dodać, że na stronie internetowej starostwa w dziale
PORADNIK INTERESANTA również znajdują się wszelkie procedury administracyjne realizowane przez urząd z opisem kto i w jaki sposób daną sprawę załatwia wraz z możliwością pobrania wniosku do wypełnienia.
Co to jest ePUAP ?
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to system informatyczny, dzięki któremu obywatele mogą załatwiać sprawy urzędowe za pośrednictwem Internetu, natomiast przedstawiciele podmiotów publicznych mogą bezpłatnie udostępniać swoje usługi w postaci elektronicznej. Ideą przyświecającą budowie ePUAP było stworzenie jednego, łatwo dostępnego i bezpiecznego elektronicznego kanału udostępniania usług publicznych.
Obywatele, poszukując usługi, którą chcieliby zrealizować za pośrednictwem portalu
www.epuap.gov.pl, korzystają z Katalogu Usług Publicznych, czyli listy usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną. Aby jednak móc w pełni korzystać z możliwości portalu warto założyć swój własny Profil Zaufany, który jest równoznaczny z posiadaniem podpisu elektronicznego. Różnica między Profilem Zaufanym a podpisem elektronicznym polega jednak na tym, że jest on bezpłatny i ogólnodostępny na stronie
www.epuap.gov.pl i nie wymaga żadnego specjalnego oprogramowania. Wystarczy jedynie dostęp do Internetu.
Jak czytamy na stronie
www.epuap.gov.pl : „Już ponad 100 000 Polaków zdecydowaÅ‚o siÄ™ na zaÅ‚ożenie profilu zaufanego - bezpÅ‚atnej metody uwierzytelnienia obywateli w systemach e-administracji (m.in. ePUAP, CEIDG, ZUS). Do profilu zaufanego zachÄ™ca rosnÄ…ca liczba usÅ‚ug – korzystajÄ…c z niego można zaÅ‚ożyć firmÄ™ przez Internet czy elektronicznie sprawdzić i opÅ‚acić skÅ‚adki ZUS. Profil zaufany jest jednÄ… z funkcjonalnoÅ›ci elektronicznej Platformy UsÅ‚ug Administracji Publicznej (ePUAP). To zestaw danych, które identyfikujÄ… obywatela w systemach podmiotów wykorzystujÄ…cych profil zaufany jako metodÄ™ uwierzytelniania. PosiadajÄ…c nazwÄ™ użytkownika (login), hasÅ‚o oraz konto poczty elektronicznej (na który przesyÅ‚any jest jednorazowy kod autoryzacyjny), obywatele mogÄ… zaÅ‚atwić wiele spraw urzÄ™dowych bez wychodzenia z domu, 24 godziny na dobÄ™, z dowolnego miejsca”.
Oprócz możliwości realizacji usług za pośrednictwem platformy ePUAP, Profil Zaufany jako metodę potwierdzania tożsamości przez Internet wprowadziły m.in.:
- Ministerstwo Gospodarki - w ramach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) m.in. przy składaniu wniosków o własną działalność gospodarczą,
- ZUS - w ramach platformy PUE m.in. przy uzyskaniu zaświadczenia o niezaleganiu składek, zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego czy opłaty składek przez małych i średnich przedsiębiorców,
- Ministerstwo Obrony Narodowej - w ramach usÅ‚ug Wojskowych Komend UzupeÅ‚nieÅ„ – m.in. wniosek o wydanie zaÅ›wiadczenia o przebiegu sÅ‚użby wojskowej,
- Ministerstwo Spraw WewnÄ™trznych - w ramach CEPiK – m.in. weryfikacja danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.