Konwój wyruszył z Powidza o godzinie 21.30. Holowany samolot wzbudzał duże zainteresowanie wśród przypadkowych przechodniów, którzy obserwowali przejazd mimo wyjątkowo niesprzyjających warunków atmosferycznych.
Dzięki ekipie zabezpieczającej transport, naziemna podróż samolotu odbyła się niemal bez przeszkód. Wyjątek stanowił przejazd na przewężeniu drogi w okolicy Trzemeszna, kiedy jedno z kół samolotu utknęło w miękkim gruncie pobocza, ale po użyciu podnośnika, SU - 22 ruszył w dalszą drogę.
W Gnieźnie „SuczkÄ™”, jak pieszczotliwie nazywajÄ… piloci tÄ™ jednostkÄ™ szturmowo – bombowÄ…, mimo późnej pory ( 3 w nocy) i ulewnie padajÄ…cego deszczu, witaÅ‚a grupa entuzjastów lotnictwa z aparatami fotograficznymi i kamerami. Samolot „zaparkowaÅ‚” w Centrum KsztaÅ‚cenia Praktycznego, jednostki podlegÅ‚ej ZSP nr 2, a w najbliższych dniach odzyska elementy zdemontowane na czas transportu – m.in. ruchome części skrzydeÅ‚.
Samolot Su – 22 M4 w polskim lotnictwie wojskowym sÅ‚uży od roku 1984. Do niedawna samoloty te stacjonowaÅ‚y na lotnisku Powidz, aktualnie bazujÄ… w MirosÅ‚awcu i Åšwidwinie. Po częściowej modernizacji zwiÄ…zanej z dostosowaniem do standardów NATO, piloci Su – 22 biorÄ… udziaÅ‚ w ćwiczeniach organizowanych przez naszych sojuszników.
Maszyna znalazÅ‚a siÄ™ w Gnieźnie po odsÅ‚użeniu 1410 godzin w powietrzu. Zacny już Su-22 z numerem bocznym 7105 umożliwi uczniom Technikum Lotniczego w ZSP nr 2 zdobywanie praktycznej wiedzy. Sprawdzone rozwiÄ…zania konstrukcyjne, do niedawna Å›ciÅ›le chronione, bÄ™dÄ… odtÄ…d przedmiotem nauki gnieźnieÅ„skich uczniów. Samolot Su - 22 M4 to nie koniec staraÅ„ zwiÄ…zanych z budowaniem bazy dydaktycznej dla Technikum Lotniczego. Już wkrótce zostanie sprowadzony Å›migÅ‚owiec Mi – 2, sÅ‚użący miÄ™dzy innymi w lotnictwie sanitarnym oraz sprzÄ™t pozyskany z Aeroklubu PoznaÅ„skiego.
Dzięki temu przyszli mechanicy lotnictwa będą mogli zdobywać wiedzę przydatną nie tylko w lotnictwie wojskowym, ale również cywilnym.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |