2010-01-26
W pracach nad oceną dokonań uczestniczą samorządy terytorialne, zwłaszcza zaś starostwa powiatowe. To wielki atut konkursu, bo rekomendowane przez starostów wartościowe dokonania rynkowe, ekologiczne, samorządowe i organizacyjne stanowią rzeczywistą wizytówkę potencjału gospodarczego, samorządowego, ale też intelektualnego poszczególnych powiatów. Najważniejsza zmiana obecnej edycji konkursu dotyczy nowej kategorii konkursowych zgłoszeń - jest to „Oświata, kultura i sport".W piątek, 22 stycznia, w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Gnieźnie odbyło się spotkanie, podczas którego dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu Aleksandra Kuźniak, promowała Gnieźnieński Program Wspierania Uzdolnień realizowany w powiecie gnieźnieńskim, a nominowany do tytułu „Hit 2009 Wielkopolski”.
Pełniący honory gospodarza spotkania, starosta Krzysztof Ostrowski witając członków kapituły: Magdalenę Robaszkiewicz z Gnieźnieńskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego oraz Katarzynę Życką, kierownika Biura Konkursowego „Hit Regionów”, powiedział:
Edukacja to jeden z priorytetów działalności obecnego Zarządu. Jesteśmy bowiem świadomi, że tylko dobrze wykształcone społeczeństwo, światłe i otwarte, może konkurować na światowym rynku, walcząc o lepszą przyszłość nas wszystkich. To dlatego tak energicznie zabiegaliśmy o dotacje unijne na cele oświatowe i zarezerwowaliśmy w budżecie pieniądze na ten cel. Mamy szeroką ofertę zarówno stypendiów, jak i projektów dydaktyczno – wychowawczych, z realizacji których jesteśmy szczególnie dumni.
Przedstawiając Gnieźnieński Program Wspierania Uzdolnień w oparciu o prezentację multimedialną, na którą składały się również wytwory prac uczniów, dyrektor Kuźniak podkreśliła, że jest on odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska społecznego i oświatowego powiatu. Zwróciła uwagę, że pojęcie uczeń zdolny traktuje się w programie bardzo szeroko. Zauważyła, że celem programu jest nie tylko kształcenie elit intelektualnych, ale również rozwijanie mocnych i słabych stron uczniów oraz motywowanie ich do pracy, zgodnie z maksymą, którą głosił Picasso, że każde dziecko jest zdolne.
Władze powiatu, dyrektorzy placówek oświatowych i kulturalnych a także nauczyciele są przekonani, że kreatywność, twórcze rozwiązywanie problemów
i przedsiębiorczość to cechy, które można posiadać z natury, ale są to także umiejętności, które można nabyć, rozwijać i modelować – mówiła podczas prezentacji dyrektor Kuźniak.
Gnieźnieński program w znacznym stopniu te zadania realizuje.
Podstawową metodą pracy w gnieźnieńskim programie jest projekt, ponieważ
w naturalny sposób stwarza możliwość wyjścia poza rzeczywistość szkolną.
Twórcy i realizatorzy programu, na który składa się dwanaście projektów, zadbali o to, aby uwzględniał on grupy odbiorców o różnych możliwościach i potrzebach edukacyjnych. Wszystkie projekty są w toku realizacji, choć zaplanowana ewaluacja stwarza możliwość wprowadzania zmian na poszczególnych etapach, aby doskonalić projekty i dostosowywać zadania do określonych grup odbiorców (często zmieniających się w czasie trwania projektu). Na program składają się następujące projekty:
Imponującą prezentację, podczas której dyrektor Kuźniak szczegółowo omówiła stopień zaawansowania realizacji poszczególnych projektów, uzupełnił starosta Krzysztof Ostrowski. Nawiązując do projektu „ Śladami kultury i martyrologii Polaków na Wschodzie”, starosta doprecyzował jego cele, wskazując wieloetapowość zadań oraz międzyprzedmiotową korelację ich realizacji, uzupełnioną m.in. o emisję filmu „Sowiet story”.