Powiat promował się na rynku hiszpańskim

Powiat Gnieźnieński promował się w Hiszpanii. W dniach 5-8 maja 2005 roku w Sewilli odbyły się targi Ferantur - Andaluzyjskie Targi Turystyki i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jedyne polskie stoisko na hiszpańskich targach przygotowali członkowie Stowarzyszenia Światowid z Łubowa we współpracy ze Starostwem Powiatowym w Gnieźnie oraz Agrolinią.

Powiat Gnieźnieński promował się jako teren o bogatych walorach krajobrazowo-turystycznych. Szczególne miejsce w promocji Ziemi Gnieźnieńskiej zajmowała agroturystyka. Wskazywano na bogate korzenie historyczne powiatu i znaczenie Gniezna w tworzeniu się państwa polskiego przed 1000 lat.

Targi w Sewilli, które odbywały się po raz pierwszy, zostały zorganizowane przez doświadczonych organizatorów imprez targowych na terenie Hiszpanii. Czterem dni targów towarzyszyły spotkania tematyczne i dyskusje przy okrągłym stole.

Tereny wiejskie przedstawiano jako niezwykle interesujące pod względem turystycznym, posiadające zróżnicowaną bazę agroturystyczną i hotelarską, oferującą bogatą gamę produktów lokalnych i regionalnych - spożywczych i rękodzielniczych.

Targi zgromadziły przedstawicieli terenów wiejskich oraz instytucji je promujących z Hiszpanii, Irlandii, Portugalii, Włoch, Węgier oraz Chile i Maroko.

Targi pokazały, że Polska dla Hiszpanów jest krajem niemal egzotycznym. Polska jest znana niewielkiej grupie osób. Kojarzy się głównie z Krakowem i Warszawą, niektórym z osobą Jana Pawła II. Pozostałe obszary są białą plamą na mapie - Poznań przez wiele osób był rozpoznawany jako Poczdam.

Polskie stoisko budziło ciekawość szczególnie wśród turystów, którzy już znają Budapeszt i Pragę. Dla nich Polska to następny kraj w Europie Wschodniej do odkrycia. Przedsiębiorcy zagraniczni postrzegają natomiast Polskę jako dobry rynek dla inwestycji i pozyskiwania towarów.

Wynika ewidentny wniosek, ze Polska potrzebuje odpowiedniej promocji w Hiszpanii na szczeblu centralnym, co się wiąże z odpowiednim przekazaniem środków finansowych na ten cel z budżetu państwa. Za promocję Polski za granicą odpowiada Polska Organizacja Turystyczna oraz jej 13 ośrodków zamiejscowych, w tym i w Madrycie.


Agnieszka Rzempała-Chmielewska